Aleksandra Szczepan, „Przestrzeń zaraz pokażę”. Krajobrazy Zagłady, performanse pamięci

„Teksty Drugie” 2018, nr 1, s. 297–320

Celem artykułu jest analiza praktyk postronnych świadków Zagłady wobec nieupamiętnionych miejsc ludobójstwa w kontekście teorii świadectwa oraz związków traumy z przestrzenią i krajobrazem. Autorka skupia się powiązaniu świadectwa z krajobrazem i gestem w Shoah Claude’a Lanzmanna, a także analizuje relacje wideo polskich świadków nagrywane na miejscu zbrodni. Argumentuje, że w przypadku tych dokumentów szczególne znaczenie zyskuje ich przestrzenno-performatywny wymiar, który każe zinterpretować na nowo problem indeksalności świadectwa i wyznaczników jego gatunkowości.
Tekst w języku polskim.
PDF

Wersja w języku angielskim: Traumatic Performances in the Digital Age: Why We Need the Video Testimonies of Holocaust Bystanders, „Digital Icons: Studies in Russian, Eurasian and Central European New Media” 2018, nr 18, s. 117–135.
PDF

Autor ikony Good Ware, źródło: www.flaticon.com